LÆRERE: - Studenter med en praktisk bakgrunn, og som kombinerer dette med teori, er sterkt etterspurt i markedet. Jeg ser igjen mange av mine studenter i ledende stillinger, sier Arild Kvikstadhagen.
LÆRERE: - Studenter med en praktisk bakgrunn, og som kombinerer dette med teori, er sterkt etterspurt i markedet. Jeg ser igjen mange av mine studenter i ledende stillinger, sier Arild Kvikstadhagen.

Fra bransjeekspert til inspirerende lærer

VVS-bransjen er i stadig vekst, og trenger kontinuerlig påfyll av kompetente fagfolk som kan løse tekniske utfordringene i dagens samfunn. Ved Fagskolen Innlandet utdannes fagfolk til bransjen, og fra bransjen hentes lærere som utdanner neste generasjon. Arild Kvikstadhagen gikk fra «konsulent og VVS-ekspert» i eget selskap til «inspirerende lærer».

Published Last updated

– Å bli timelærer ved Fagskolen Innlandet var en flott måte å dele erfaring på, samtidig som jeg utfordret meg selv på nye måter, sier Kvikstadhagen som var timelærer ved skolen i 12 år før han valgte lærerjobben på fulltid.

– Faktisk opplever jeg at de tekniske utfordringene i skolesammenheng kan være vel så spennende og givende enn i jobb. På toppen får man muligheten til å oppdatere egen kompetanse, spesielt innen nye regelverk og forskrifter.

Fra KEM til VVS og klimateknikk 

I disse dager bytter Fagskolen Innlandet navnet på utdanningen fra KEM (Klima, Energi og Miljø) til VVS og klimateknikk. Skolen kan tilby et bredt spekter av utdanninger på både hel- og deltid. Årlig loses rundt 35-40 studenter gjennom et utdanningsløp innen klima, energi og miljø i bygg, i tillegg til andre relevante områder som FDV-tekniker, vann- og avløpsteknologi, og FDVU-ingeniør.

– Studentene hos oss har ofte solide praktiske ferdigheter. Her fyller vi på med teorien som gjør at de kan løfte seg opp på et ledernivå, sier Anne Rørvik som er avdelingsleder for tekniske fag.

Bygger sterke fagskoleingeniører 

Fagskolen Innlandet tilbyr studentene en unik mulighet for å utdanne seg til ingeniører med fagskolegrad. Det fokuseres på både teori og praksis, og studentene får muligheten til å jobbe med prosjekter som forbereder dem for utfordringene i arbeidslivet. De kan gjøre en jobb fra dag én.

Arild Kvikstadhagen, lærer ved Fagskolen Innlandet.
Arild Kvikstadhagen, lærer ved Fagskolen Innlandet.

– Arbeidsmetodikken gir studentene et solid grunnlag for en karriere, og de kan se frem til godt betalte jobber når de er ferdig med utdannelsen, forteller Kvikstadhagen.

Og fortsetter:

– Studenter med en praktisk bakgrunn, og som kombinerer dette med teori, er sterkt etterspurt i markedet. Jeg ser igjen mange av mine studenter i ledende stillinger.

Tilfredshet utover lønn 

– Det å undervise handler om mer enn bare penger. Det gir en følelse av tilfredshet å være med på å forme fremtidige fagfolk, og å gi dem en god start i arbeidslivet. Du blir en brikke i samspillet mellom studenter, næringsliv og skole, og at bransjen forblir både vital og innovativ, sier Kvikstadhagen.

Anne Jørgensen Rørvik, avdelingsleder for tekniske fag ved Fagskolen Innlandet.
Anne Jørgensen Rørvik, avdelingsleder for tekniske fag ved Fagskolen Innlandet.

Ved skolen har man både timelærere og fast ansatte. Kombinasjonen gir stabilitet kombinert med kontinuerlig oppdatering og kunnskap fra bransjen.

– Vi vil gjerne komme i kontakt med personer fra bransjen som har en «lærer i magen». Vi kan tilby både deltids- og faste stillinger ved Fagskolen Innlandet, avslutter Rørvik. 

– Her er det bare å ta kontakt om undervisning er av interesse, enten på timer eller fast.

Powered by Labrador CMS