Annonsørinnhold:

Døli pleie- og omsorgssenter er ett av 36 bygg som har blitt digitalisert i Nittedal kommune. I den digitale tvillingen man enkelt finne den informasjonen man trenger ved å filtrere visningen.

Kommunene som digitaliserer på drifternes premisser

Det nytter ikke å tre digitale løsninger over hodene på drifterne. Digitaliseringen må skje sammen med drifterne. Møt kommunene og bedriftene som har lykkes med å effektivisere byggdriften.

Published Last updated

BIM og FDV-systemer som ikke fungerer i praktisk drift er et velkjent problem for mange driftsoperatører.

For å løse dette problemet, startet Nittedal kommune og Rælingen kommune et fellesinitiativ med tolv av de største offentlige eiendomsbesitterne med på laget. Den innovative anskaffelsen munnet ut i en plan- og designkonkurranse i 2020, som Kristiansund-selskapet Autility vant. Nittedal kommune tok det videre med en pilotavtale, og har nå fått en løsning som gjør hverdagen betydelig enklere for driftsoperatørene deres.

Innovative anskaffelser

I en innovativ anskaffelse samarbeider offentlige virksomheter med private bedrifter for å skape fremtidens løsninger tilpasset virksomhetens behov.

Innovative anskaffelser skiller seg fra tradisjonelle anskaffelser ved at den offentlige oppdragsgiveren går i dialog med markedet før anskaffelsen, formidler behovet og overlater løsningen til leverandørene.

Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) hjelper kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter med å gjennomføre innovative anskaffelser.

Det er Kristiansund-selskapet Autility som står bak det de kaller en neste generasjons FDV-løsning for driftere og forvaltere av bygg. Ved hjelp av plantegninger, skanninger av bygget og viktige bygningskomponenter, kan Autility, ved hjelp av en god dose kunstig intelligens, digitalisere bygg over natten.

Drifterne får en levende digital tvilling av bygget, som enkelt kan oppdateres med ny informasjon fra den daglige driften, slik at den digitale tvillingen alltid er oppdatert. Systemet tilgjengeliggjør all informasjon som tidligere har vært gjemt i mapper og foldere, noe som legger til rette for mer effektiv eiendomsdrift.

Intuitivt og enkelt

I stedet for å bruke en utdatert BIM, har drifterne en levende digital kopi av bygget tilgjengelig på mobilen. Med et intuitivt og enkelt grensesnitt, motiveres drifterne til å sørge for at systemet holdes oppdatert med alt som blir gjort av utbedringer og vedlikehold på bygget.

– Det gir en mye enklere hverdag for driftsoperatøren. Han kan enkelt finne all dokumentasjon på mobilen når han trenger det. For eksempel når han står ved et ventilasjonsanlegg og trenger plantegningene. Før hadde de det liggende i en perm på kontoret eller inne i et komplisert mappesystem på PC-en, forteller energileder i Nittedal kommune Jørn Arild Karlsen.

Nittedal kommune er én av ti pilotkunder som har testet systemet. Nå har de, i likhet med blant annet Coop Nord og Trondheim Areal kjøpt løsningen og hatt den i drift siden årsskiftet.

For Nittedal kommune har det fungert godt å implementere løsningen blant drifterne.

– Det er en løsning vi kan anbefale til andre virksomheter. Driftsmessig er idéen veldig bra med automatiseringen og tilgjengeliggjøringen av dokumenter, sier Karlsen og legger til at de nå skal utvide bruken til å inkludere uteteamet som jobber på kommunens utearealer.

Gründerne som står bak Leasi. Fra venstre: Daniel Hansen, Marcus Balcon og Scott A. Brekke.

Deling av utstyr på Osloskolene

Et annet selskap som har skjønt verdien av enkle digitale systemer, er Trondheim-selskapet Leasi. Gjennom det innovative anskaffelsesløpet StartOff, har de på oppdrag fra Oslo kommune utviklet en digital løsning for deling av utstyr og maskiner mellom skoler.

Oslo kommune har nemlig jobbet lenge med økt sirkularitet i kommunen, og noen av barrierene som stadig dukket opp, var at de manglet systemer for bærekraftige valg og deling.

Den nye løsningen gjør det enkelt for vaktmesterne på skolene å dele alt fra gressklippere til hekksakser på tvers av Osloskolene. Administrasjonen i kommunen har fått et eget program som gjør det enkelt å styre logistikk, vedlikehold, reperasjon og lagring av utstyret.

Bedre utnyttelse av maskinene

Vaktmesteren har en app hvor hen kan se tilgjengelig utstyr og booke det. Appen viser all relevant info om maskinen, som for eksempel hvor lenge batteriet varer, tilleggsutstyr og retningslinjer for sikker bruk.

Oslo kommune har fått på plass en samkjøpsavtale på utstyr som gjelder for alle de 200 skolene i kommunen. I tillegg har de etablert en forsyningskjede for lagring, vedlikehold og transport av maskinene.

Løsningen piloteres nå på 20 utvalgte skoler i Oslo. Drfiterne ved skolene får tilgang til en oppdatert og velfungerende maskinpark som dekker de aller fleste driftsbehov. Dette er spesielt verdifullt for skolene som ikke har økonomien til å ha mer utstyr enn det aller nødvendigste.

– Det gir deg muligheten til å optimalisere sammensetningen, slik at du har de riktige maskinene som dekker behovet ditt. Da kan maskinene brukes i størst mulig grad, du får utført mer effektivt vedlikehold, du får mindre slitasjekostnader og høyere sikkerhet ved bruk, sier operasjonell leder i Leasi Marcus Balcon.

Bli med på gratis webinar

Vil du vite mer om disse innovative løsningene for effektiv eiendomsdrift? Hvilke erfaringer har de offentlige oppdragsgiverne?

Da må du få med deg webinaret 28. august 2024. Vi har fått med oss bedriftene som har utviklet løsningene, og offensive offentlige virksomheter som tør å etterspørre innovasjon. 

Meld deg på her!

Powered by Labrador CMS